Kata Pilihan Dalam Surah Al Jaatsiyah (45) Ayat 24
Lafaz ini adalah ism (kata benda) dalam bentuk mufrad, jamak bagi kata ini adalah "duhuurun" maknanya masa, zaman, mengalahkan, memaksa, adat, malapetaka, bencana, 1000 tahun atau 100,000 tahun, kemauan dan keinginan, tujuan dan sebagainya.
Ibnu Faris berkata,
"Dinamakan ad dahr karena ia datang kepada semua perkara dan menguasainya."
Al Kafawi berkata,
"Asal makna ad dahr adalah tempoh dan masa alam, bermula dari kewujudannya hingga ketiadaannya dan ia dipinjam untuk makna adat yang kekal serta tempoh (masa) kehidupan,"
Ia disebut sebanyak dua kali di dalam Al Qur’an yaitu dalam surah:
• Al Jaatsiyah (45), ayat 24;
• Al Insaan (76), ayat 1.
Ibnu Manzur berkata,
"Ia bermakna sepanjang masa, zaman yang panjang."
Asy Syafi’i berkata,
"Al hiin diperuntukkan kepada tempoh dunia dan hari." Beliau berkata lagi, "Dan kami tidak mengetahui batas al hiin begitu juga dengan al zamaan dan ad dahr.
Syamr, Al Jauhari dan Al Azhari berkata,
"Ad dahr dan al zaman adalah satu makna," namun, Khalid bin Yazid menyangkalnya dan mengatakan al zaman adalah musim panen, musim buah, musim panas dan musim dingin.
Oleh karena itu, ia bermula dari dua bulan hingga enam bulan sedangkan ad dahr tidak terputus.
Al Azhari mengatakan, "Ad dahr menurut orang Arab berlaku pada sebahagian dan keseluruhan masa dunia"
Al Alusi berpendapat, ia bermakna sepanjang zaman.
Ad dahr lebih khusus daripada al zamaan.
Ar Raghib berkata,
"Asal makna ad dahr ialah nama bagi tempoh (masa) alam dari kewujudannya hingga kemusnahannya lalu diungkapkan terhadap keseluruhan masa yang panjang berbeda dengan al zaman karena ia berlaku keatas zaman yang pendek atau yang panjang."
Lafaz ad dahr yang terdapat dalam surah Al Jaatsiyah yang mengandung maksud edaran zaman, masa dan tahun, di mana mereka (yang tidak beriman) menyandarkan dan menyalahkan masa atau zaman untuk setiap kejadian yang menimpa mereka.
Al Alusi mengungkapkan sandaran kehancuran dan kejadian yang berlaku kepada zaman atau masa disebabkan pengingkaran mereka terhadap malaikat maut yang mencabut nyawa mereka atas perintah Allah serta kebodohan diri mereka.
Hal itu sudah ditakdirkan oleh Allah.
Sebagian mufasir mengatakan, lafaz ad dahr yang terdapat dalam surah Al Insaan bermaksud 40 tahun artinya seperti Al Qurtubi dan Ar Razi nyatakan, "Yang dimaksudkan manusia dalam ayat ini adalah Adam dimana manusia yang belum menjadi sebutan itu ialah ketika 40 tahun lamanya tubuh Adam dibentuk dari tanah masih terbaring belum bernyawa diantara Makkah dan Ta’if lalu ditelentangkan selama 40 tahun, kemudian ditempa menjadi tanah liat yang kering (hama’in masnuun) selama 40 tahun.
Seterusnya dijadikan kering sebagai tembikar (salsal) selama 40 tahun, barulah disempurnakan kejadiannya sesudah 120 tahun.
Waktu itu barulah ditiupkan pada dirinya roh."
Namun At Tabari mengatakan sebagian ahli tafsir menyatakan tiada masa yang terbatas berkenaan hal itu dan beliau berkata,
"Ad dahr dalam ayat ini bermakna waktu yang tidak diketahui berapa lamanya dan tempohnya.
Kesimpulannya, ad dahr dalam surah Al Jaatsiyah bermakna edaran zaman dan masa sedangkan ad dahr dalam surah Al Insaan bermakna zaman atau waktu sebelum penciptaan manusia.
Sumber : Kamus Al Qur’an, PTS Islamika SDN BHD, Hal:219-220